Country Roads

16 januari 2018 - Da Lat, Vietnam

Na twee rustige dagen in Da Lat, werden we op 30 december om half 9 's ochtends opgehaald door 3 motormuizen. Mijn enige motorervaring was op de boerderij van Marja en Tony in Australië waar ik na 10 meter met motor en al viel. Al met al geen goed motorverleden, dus ik was blij dat ik dit keer achterop mocht. Desondanks was ik best zenuwachtig om op de motor te klimmen. Thom, mijn chauffeur was een oudere, rustige man die vroeger zeiler was geweest. Kim zat achterop bij Than, die we dag ervoor hadden gesproken, en Stijn bij Chan, de jongere broer van Than.
Nadat we onze kniebeschermers aan hadden en onze backpacks veilig achterop waren gebonden, was het tijd om achterop te stappen en Da Lat achter ons te laten. In het begin was het nog wat onwennig en klampte ik me vast aan het bagagerek. Ik miste m'n gordel en had het idee dat ik er elk moment vanaf kon vallen. Gelukkig ging het in de dagen erna beter en hield ik me vooral vast om niet helemaal naar voren te schuiven als Thom onverwachts remde.
De 4 dagen waren echt ontzettend gaaf! We stopten best vaak waarbij Than of Chan veel vertelde over de plek. We stopten eerst bij een bloemkwekerij vlakbij Da Lat. Daarna reden we door naar een zijdeboerderij en een zijdefabriek, waar je gefrituurde zijderupsen kon proeven. Het was niet echt een succes en Stijn en ik proefden ze twee uur later nog. Hoe verder we uit Da Lat reden, hoe mooier het werd. Het lukt me niet om alles te beschrijven, maar ik heb wel wat foto's toegevoegd ervan! Het hoogtepunt van de tour was oudjaarsavond toen onze fles drank uit Laos er doorheen is gegaan, Kimberly heeft meegespeeld op een trommel bij het optreden van de lokale stam waar we toen waren, we drankspelletjes met 5 Vietnamezen hebben gedaan en Chan om 12 uur via whatsappbellen aan Kimberlys familie vroeg of hij en Kim een goed stel zouden zijn.
Na 4 dagen kwamen we aan in Mui Ne, een kustplaats vol Russische toeristen. De dagen ervoor hadden we bijna geen westerse toeristen gezien en het was best wel wennen! Het afscheid van Than, Chan en Thom viel me best zwaar. Ze hadden heel lief als afscheidscadeautje thee en koffie voor ons gekocht. Het was ontzettend gezellig geweest en ook zo leerzaam. En nu waren we weer met z'n drieën en moesten we het weer zelf gaan doen. En wat natuurlijk ook niet hielp was dat Stijn de volgende dag aan zijn lange terugreis zou beginnen. De laatste avond met z'n drieën zijn we door Mui Ne gelopen en zijn uitgebreid uit eten geweest. De volgende dag ging Stijn met de bus terug naar Saigon en reisden Kim en ik door naar Hoi An, maar daarover de volgende keer meer :)