Cold Water

4 februari 2018 - Phong Nha, Vietnam

Een bijzondere gebeurtenis hier op mijn blog. Het volgende verhaal in namelijk niet door mij geschreven, maar door gastblogger en medereiziger Kimberly! Het verhaal staat ook op haar polarsteps.

Phong Nha

In eerste instantie wilden we het Phong Nha national park overslaan, omdat we een beetje in tijdnood kwamen. Maar nadat we alleen maar positieve reacties hoorden van andere reizigers besloten we er toch heen te gaan. Op internet lazen we dat het Easy Tiger Hostel the place to be was, dus we besloten om daar twee bedden te boeken. We kwamen ‘s avonds rond 19 uur aan in het hostel en toen hebben we meteen een tour voor de dag daarna geregeld. We zouden de dag erna vroeg worden opgehaald dus we wilden graag een goede nachtrust. Helaas hadden onze kamergenoten andere plannen. Toen ze om half 2 ‘s nachts terug kwamen besloten ze dat het een goed idee was om  te gaan bespreken hoe slecht de wifi wel niet was. Fauve en ik werden hiervan beiden wakker. Vervolgens vielen onze kamergenoten in slaap en begon er één van de twee te snurken waarbij je het gevoel had dat er een half bos werd omgezaagd.
Niet zo uitgerust begonnen we de dag daarna aan de tour. We bezochten eerst een kleine tempel in een berg aan het begin van het park. Daarna gingen we door naar de Paradise Cave. Dit is de langste droge grot van Azië. Tot nu toe waren we alleen nog in slecht verlichte grotten in Laos geweest en we wisten dus ook niet wat we konden verwachten. Deze grot was echt heel erg mooi. Hij was heel groot en ruim waardoor je niet het claustrofobische idee van een grot kreeg. Bovendien was er erg goede verlichting dat ervoor zorgde dat alle mooie stalagmieten en stalactieten zichtbaar waren. Na de Paradise Cave reden we door naar de Dark Cave. En zoals de naam al doet vermoeden was dit een donkere (en natte) grot. Eerst moesten we ziplinend de rivier over. In de grot bevond zich een groot modderbad van wel een meter diep. Vervolgens zijn we kajakkend terug de rivier overgestoken. Het was deze dag ongeveer 14 graden. Deze hele tocht in en naar de Dark Cave hebben we in onze bikini gedaan waardoor we als een paar onderkoelde ijspegeltjes terugkeerden. Er waren nog een paar gekken die het een goed idee vonden om te gaan zwemmen maar wij zijn zo snel mogelijk, met 5 lagen kleding aan, aan de rum-cola en warme thee gegaan.

Iedere ochtend werd er in ons hostel een informatiepraatje gegeven over wat je in de omgeving kon doen. Wij besloten om de tweede dag een bootje te delen met andere mensen en de Phong Nha Cave te gaan bezoeken. Naast de Phong Nha Cave lag nog een andere grot, maar tot onze verbazing waren er maar enkele mensen die ook deze grot wilden bezoeken. Hierdoor stonden we uiteindelijk met een groepje van ongeveer 10 mensen in een gigantische grot. Deze grot leek wel een beetje op de Paradise Cave, maar doordat er maar zo weinig mensen waren en het er zo lekker rustig was vond ik dit nog wel de mooiste die we hebben gezien.

Liefs,
Kimberly