Meet me there

3 november 2017 - Bangkok, Thailand

Koh Kood - Bangkok - Ayutthaya, 28 oktober-29 oktober

Op zondag 28 oktober hebben we het rustige Koh Kood even verruild voor het chaotische Bangkok. Om 8 uur 's ochtends werden we opgepikt bij het hostel en namen we afscheid van de aardige vrouw die de BBdorms runde. Ze was een van de meest gastvrije mensen die we ontmoet hadden tot dan toe en dat maakte het verblijf in het hostel erg fijn. Dan maakt het ook niet uit dat het stapelbed bijna uit elkaar viel als je ernaar keek, de douche half is afgebroken en op sommige tijden het water was afgesloten. Het was echt dankzij haar ontzettend fijn daar.

Na een kort ritje met de taxitruck, kwamen we aan bij de haven om weer met de ferry terug te gaan naar Trat. De airco op de ferry stond zo hard dat ik m'n thermoshirt nodig had, maar ik was gelukkig goed voorbereid! In Trat moesten we overstappen op een busje. Niet iedereen had zoveel geluk helaas. Voor twee andere Nederlanders had het resort alleen de reis naar Trat geboekt ipv helemaal naar Bangkok. En de minivan zat vol... Echt heel vervelend. Gelukkig was ons ticket wel gewoon prima. We stapten net als op de heenweg weer als laatste in het busje, waardoor we weer 322 km opgepropt zaten achterin. Echt een beginnersfout haha. Helaas had ik de nacht ervoor letterlijk 1 uur geslapen dankzij een onvangbare mug, dus was comfortabel slapen wel fijn geweest. Gelukkig mocht ik Kims schoot gebruiken als kussen.

In Bangkok was net een dag ervoor de nationale rouw vanwege de koning beëindigd. Het weekend ervoor in Bangkok was nog overal zijn beeltenis is het zwart met witte en zwarte linten. Nu zag je hem nog steeds vaak, maar minder dan eerst. Ook droegen iets minder mensen zwarte kleding.

We hadden ons hostel, het Born Free Vista hostel, uitgekozen omdat het vlakbij de Khao San Road lag en we eigenlijk de hele straat leeg wilden kopen (nooit gedacht dat die woorden uit mijn mond zouden komen..). Het is alleen lastig kleren kopen als je niks mag passen 'because it's one size'. Heel fijn dat er maar één maat is, maar voordat ik een maxisoepjurk ga kopen, wil ik toch graag weten of ik er niet helemaal in verdrink. Ik werd er een beetje chagrijnig van en de verkopers ook geloof ik. Ook was de sfeer heel anders omdat het zondag was en veel rustiger dan de vorige keer. Uiteindelijk hadden we wel een sarong gevonden gelukkig.

De volgende dag zijn we door Bangkok gaan wandelen, maar niet voordat we de lekkerste ice coffee hadden besteld. Na een week zonder cafeïne was dit denk ik de lekkerste koffie die ik ooit heb gehad. En dat gewoon langs een straat in Bangkok. Mmmm.
We waren naar het Grand Palace gelopen, lekker met de toeristenmeute mee. Daar aangekomen bleek dat een ticket 500 bath was, en we hadden niet zoveel tijd, dus toen zijn we weer verder gelopen naar het National Museum waar we bijna voorbij liepen. We werden gelukkig aangesproken door een vriendelijke Thaise man. Hij vertelde dat het museum dicht was en even dachten we dat het misschien wel een scam was. Het museum was echter echt gewoon dicht, maar we mochten wel wat fotos maken. De man hield van praten en vertelde nog over dat de overleden koning zo'n goed mens was geweest en dat iedereen van hem hield. We durfden niet echt te vragen wat hij van de nieuwe koning vond.
Na een korte omweg door een amulettenmarkt, was het tijd om de wifi op te zoeken en te kijken of Stijn goed was geland. We spraken af bij ons hostel en 2 uur later was hij daar! Echt heel fijn om hem weet te zien (al was het nog maar minder dan twee weken geleden, maar toch). Nadat Stijn zich een beetje georganiseerd had en de chocoladeletter die los in z'n tas lag eruit had gevist, zijn we nog even de Khao San Road op geweest. Nu werden we voor de verandering aangesproken door mensen die Stijn een pak wilden verkopen.
Terug in het hostel was het alweer tijd om naar het busstation te gaan.
Volgende stop was Ayutthaya!