Paradise

25 oktober 2017 - Koh Chang, Thailand

Koh Chang, 22 oktober-25 oktober

Na het chaotische Bangkok was het tijd om uit te rusten op een mooi Thais eiland. Van te voren hadden we in ons hoofd dat we naar Koh Tao wilden. Toen we de fietstour bij Co van Kessel deden, zei de gids dat Koh Chang heel leuk was en ook relatief dichtbij Bangkok lag. Dat is het fijne van niks plannen, alles ligt nog open. Op zondagochtend zijn we met de tuktuk naar busstation Ekkemai gegaan. Daar hebben we lekker ontbeten met instantnoodles die elk winkeltje hier verkoopt. Ze hebben ook een soort primitieve quooker waar kokend water uitkomt. Lijk me wel een goed idee om bij de ah-to-go in Nederland te introduceren :). Helaas stapten we als laatste de bus in, waardoor we 4 uur dubbelgevouwen zaten achterin (en dan zijn wij nog niet eens lang). Vervolgens mochten we vanaf het busstation bij Trat in de buurt met een soort van omgebouwde truck/taxi naar de haven. In de laadbak van de truck waren twee bankjes tegenover elkaar gebouwd zonder riem natuurlijk. In Nederland rij ik nog niet de straat uit zonder gordel en hier stap je achterin zonder nadenken. Toch wel gek hoe snel je went aan wat lokaal normaal is. Gelukkig kwamen we goed aan in de haven en na een korte boottocht waren we op Koh Chang. Daar mochten we weer een truck/taxi in op weg naar Lonely Beach waar we een jungle bungalow hadden geboekt. Onze rugzakken werden voordat we het in de gaten hadden zonder pardon op het dak gegooid en we waren de hele rit bang dat ze eraf zouden vallen, maar het ging gelukkig goed. In de taxi zat een Pakistaan waar Kim en ik allebei een niet-pluisgevoel bij kregen. Hij was alleen en zat in de diamanten business.  Hij was in Koh Chang voor deels zaken, maar had geen idee waar hij ging verblijven en wilde weten waar wij heen gingen. Vervolgens stapte hij ook op Lonely Beach uit en betaalde onze taxirit. We hebben vriendelijk bedankt en zijn naar het Oasis hotel gelopen, wat nog best een klim was. De jungle bungalow was basic met een matras, ventilator en buiten toilet/douche. Ik heb er echt ontzettend slecht geslapen, maar dat lag denk ik vooral aan het wennen aan het klimaat. Ook sloeg op dag twee het onvermijdelijke toe en was de wc geen overbodige luxe.
Koh Chang was verder heel mooi. Het dorpje Lonely Beach waar wij zaten, was het backpackersdorpje van het eiland, maar het was nog voor het hoogseizoen en niet heel druk. Er waren wel leuke winkeltjes waar je vooral sarongs en jurkjes kon kopen. Het strand van Lonely Beach was gezellig en niet druk. Maar nog belangrijker, het zeewater was echt lekker lauw. Voor mij was zee altijd koud en iets waar je gewoon even doorheen moet, maar in de zee hier kan je echt eeuwig ronddobberen, heerlijk.
We hebben er verder heerlijke Pad Thai Shrimp gegeten en garnalen in zoet zure saus. Verder zijn we naar een waterval in de buurt gegaan, waar je heerlijk kon zwemmen tussen de vissen. Het geruststellende 'Ze zijn banger voor jou dan jij voor hen' ging alleen niet op. Telkens als je het water inging werd je erdoor omringt. Gelukkig waren het geen piranhas ;)

Woensdagochtend heb ik nog mijn hoogtevrees overwonnen en ben met zweethandjes de boomhut van het hostel ingeklommen. Het uitzicht op zee was het waard gelukkig. Daarna was het tijd om het 'drukke' Koh Chang in te wisselen voor het paradijselijke Koh Kood!