Dangerous

11 november 2017 - Pai, Thailand

We zijn op weg naar Pai en staan nu al 20 minuten stil langs de kant van de weg omdat er een ongeluk is gebeurd met een busje en een scooter. Het probleem met het huren van een scooter hier is, dat alles technisch gezien een motor is. Met 50cc kom je simpelweg de bergen niet op. Dit betekent ook dat als je toch besluit om een scooter te huren, je niet verzekerd bent. En met wegen en bergen die je niet kent, is dat niet zo'n goed idee. Nu kan je op de Aziebackpackersfacebook (wat een woord..) genoeg horrorverhalen vinden, maar ook genoeg mensen die zeggen 'Gewoon doen.' Eens in de zoveel tijd stelt iemand de vraag: 'Ik ben nu in Chiang Mai en wil graag naar Pai met de scooter. Kan dit?' Telkens ontspint zich een discussie waarbij het ene kamp zegt: Ja gewoon doen, je leeft maar een keer en het gaat meestal wel goed. Je moet gewoon goed uitkijken zoals je dat in Nederland ook zou doen. Het andere kamp zegt: Zou je in Nederland op een motor stappen? Nee? Doe het dan ook niet in Thailand.

Ik heb in Nederland nog nooit op een scooter gezeten en ben alleen in Australië na 10 meter van een motorfiets afgevallen, dus ik was niet van plan om het te gaan doen.
Kim heeft ervaring op een Vespa maar dat is toch wat anders dan de scooters die ze hier hebben. Op Koh Kood kwamen we even in de verleiding omdat de wegen daar rustig waren. Uiteindelijk vermaakten we ons goed genoeg in de 2000-meter radius van ons hostel. Het hielp ook dat in ons eerste hostel in Bangkok een meisje zat dat nauwelijks kon lopen vanwege een gemene wond op haar voet na een ongeluk met de scooter. En nu hebben we met onze eigen ogen gezien dat rijden op een scooter niet altijd goed gaat. En dan weet ik nog niet eens of de persoon die net reed een motorrijbewijs had of niet. Ik ben blij dat we met de riem om in ons busje zitten bij iemand die de wegen kent.

Liefs,
Fauve